پخش ویدیو

آموزش فیزیک دهم

برای بسیاری از دانش‌آموزان، آموزش فیزیک دهم موضوعی دلهره‌آور و غیرقابل‌درک به نظر می‌رسد. اما، اگر بتوانید توضیح دهید که فیزیک به ما کمک می‌کند تا بفهمیم جهان چگونه کار می‌کند، می‌توانید به دانش‌آموزان خود کمک کنید تا برای مطالعه آن احساس راحتی و هیجان بیشتری داشته باشند. در ادامه راهکارهایی را برای آموزش فیزیک ارائه می‌دهیم.
پخش ویدیو
پخش ویدیو
آموزش فیزیک دهم

حق کپی ویدئو مجاز نمی باشد

شما اینجا هستید:

سطح جلسه:

پیشرفته

مدت ویدیو:

20 ساعت

مدرس:

مهدی براتی

پیشرفته
20 ساعت
30فایل
54 جلسه

توضیحات دوره

فیلم آموزش فیزیک دهم به‌صورت گام‌به‌گام

مقدمه

برای بسیاری از دانش‌آموزان، آموزش فیزیک دهم موضوعی دلهره‌آور و غیرقابل‌درک به نظر می‌رسد. اما، اگر بتوانید توضیح دهید که فیزیک به ما کمک می‌کند تا بفهمیم جهان چگونه کار می‌کند، می‌توانید به دانش‌آموزان خود کمک کنید تا برای مطالعه آن احساس راحتی و هیجان بیشتری داشته باشند. در ادامه راهکارهایی را برای آموزش فیزیک ارائه می‌دهیم.

فیزیک را مطالعه ماده در حال حرکت تعریف کنید

اگرچه تعریف فیزیک دشوار است؛ اما توضیح اینکه دانش‌آموزان شما در کلاس چه خواهند خواند، می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد. به دانش‌آموزان خود بگویید که هدف فیزیک توصیف اساسی‌ترین جنبه‌های جهان است. فیزیک‌دانان سعی در درک ماده و نیروهای حاکم بر حرکت آن دارند.

به آنها بگویید که فیزیک یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های آکادمیک است و از نیاز اساسی بشر برای درک نحوه عملکرد جهان نشئت می‌گیرد. شما همچنین می‌توانید تأثیرات این رشته را بر زندگی انسان بیان کنید.

توضیح دهید که اکتشافات در فیزیک منجر به شاهکارهایی از تلفن‌های هوشمند در جیب آنها تا فناوری هسته‌ای شد. اتصال فیزیک به انگیزه‌های اولیه انسانی و بحث در مورد تأثیرات آن بر زندگی می‌تواند به دانش‌آموزان شما کمک کند تا با این رشته و اهداف آن ارتباط برقرار کنند.

روش علمی را مرور کنید

با فهرست‌کردن مراحل روش علمی شروع کنید: مشاهده، طرح سؤال، تشکیل فرضیه، آزمون فرضیه، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و نتیجه‌گیری. به دانش‌آموزان خود یادآوری کنید که یک فرضیه سعی می‌کند به یک سؤال در مورد آنچه مشاهده شده پاسخ دهد.

برای مثال، شخصی ممکن است مشاهده کند که اشیا به زمین می‌افتند و تعجب کند که آیا همه اشیا با سرعت یکسان سقوط می‌کنند. آنها فرض می‌کنند که اجسام با سرعت‌های متفاوتی سقوط می‌کنند و آزمایش‌هایی را برای آزمایش ادعای خود انجام می‌دهند. این روش‌ها در آموزش فیزیک دهم بسیار موثر هستند.

فرض کنید که در ابتدا، فرضیه آنها در این مثال صحیح به نظر می‌رسد. آنها یک پر و یک سنگ را رها می‌کنند و می‌بینند که اجسام با سرعت‌های مختلف سقوط می‌کنند. بااین‌حال، هنگامی که آنها مقاومت هوا را محاسبه می‌کنند، متوجه می‌شوند که تمام اجرام روی زمین با سرعتی در حدود 9.8 متر بر ثانیه سقوط می‌کنند.

توضیح دهید که فیزیک‌دانان برای بیان فرضیه‌های خود از عبارات ریاضی استفاده می‌کنند. آنها از ریاضیات برای فرضیه‌سازی در مورد حرکت یک جسم یا یک نیروی اساسی استفاده می‌کنند.

واحدهای اندازه‌گیری SI را موردبحث قرار دهید

به دانش‌آموزان خود بگویید که علوم از 7 واحد اندازه‌گیری استاندارد به نام واحدهای پایه SI ( سیستم بین‌المللی) استفاده می‌کنند. این واحدها از ثابت‌های طبیعی مشتق شده‌اند و به اطمینان از دقیق و استاندارد بودن اندازه‌گیری‌ها کمک می‌کنند. واحدهای پایه عبارت‌اند از:

  • متر (m) که طول را اندازه می‌گیرد.
  • کیلوگرم (کیلوگرم)، یا واحد جرم
  • ثانیه (s) که مدت‌زمان را اندازه‌گیری می‌کند.
  • آمپر (A) که جریان الکتریکی را اندازه‌گیری می‌کند.
  • کلوین (K)، واحد دما
  • مول ( مول )، که مقدار ماده یا تعداد ذرات بنیادی را در یک جسم اندازه می‌گیرد.
  • کندلا (cd)، که شدت نور را اندازه‌گیری می‌کند.

به دانش‌آموزان خود نشان دهید که چگونه متغیرها را حل کنند

اگر دانش‌آموزان شما قبلاً دروس جبر را گذرانده‌اند، به آنها یادآوری کنید که از فرمول‌ها برای یافتن مقادیر یا متغیرهای ناشناخته استفاده می‌کنند. برای دانش‌آموزانی که پایه محکمی در جبر ندارند، نحوه کار با متغیرهای شناخته شده و مجهول را با استفاده از معادلات مرور کنید.

برای آموزش فیزیک دهم به دانش‌آموزان خود بگویید که معادلات مختلفی را یاد خواهند گرفت که شامل متغیرهای مختلف یا حروفی است که مقادیر اندازه‌گیری شده را نشان می‌دهند.

آنها برخی از متغیرها را می‌شناسند و باید برای بقیه حل کنند. معادلات، روابط ریاضی را بیان می‌کنند تا از مقادیری که می‌دانند برای یافتن یک متغیر مجهول استفاده کنند.

مثال‌های خود را عینی کنید

دانش‌آموزان اغلب متوجه می‌شوند که مفاهیم فیزیک را بهتر درک می‌کنند که بدانند چگونه آن مفاهیم با دنیای واقعی ارتباط دارند. برای مثال، می‌توانید از ترن هوایی برای توضیح انرژی پتانسیل و جنبشی یا نوسانات برای نشان‌دادن دینامیک چرخشی استفاده کنید. ارائه مثال‌های واضح هنگام معرفی اصطلاحات، نه‌تنها به دانش‌آموزان شما کمک می‌کند تا آنچه را که در لحظه می‌گویید را درک کنند، بلکه به آنها کمک می‌کند تا مثال‌های پیچیده‌تری را با این مفاهیم مرتبط کنند.

با بحث در مورد سرعت و مسافت، فرمول‌های ساده را تمرین کنید

به کلاس خود یادآوری کنید که سرعت و مسافت کمیت‌های مقیاسی هستند، زیرا اطلاعاتی در مورد جهت نمی‌دهند. توضیح دهید که سرعت مسافتی است که یک جسم در یک ‌زمان معین طی کرده است. به دانش‌آموزان خود نشان دهید که چگونه فرمول‌های مختلف، سرعت را بررسی می‌کنند.

درباره نیروها و قوانین نیوتن بحث کنید

به دانش‌آموزان خود بگویید که قوانین حرکت نیوتن، پایه و اساس فیزیک کلاسیک است. آنها روابط بین یک جسم و نیروهایی که بر آن اثر می‌کنند را توضیح می‌دهند. ذکر کنید که علاوه بر محاسبه حرکت خطی یک جسم، باید نیروهای حاکم بر نحوه حرکت آن را نیز محاسبه کنند.

در آموزش فیزیک دهم به دانش‌آموزان خود نشان دهید که چگونه انرژی جنبشی را محاسبه کنند

در آموزش فیزیک دهم توضیح دهید که انرژی توانایی انجام کار است و 2 شکل دارد. به آنها بگویید انرژی پتانسیل، انرژی ذخیره شده است و انرژی جنبشی، انرژی یک جسم متحرک است. برای مثال، اگر در بالای تپه هستید، انرژی بالقوه بیشتری نسبت به پایین آن دارید. اگر از تپه غلت بزنید، انرژی بالقوه خود را به حرکت تبدیل می‌کنید.

حرکت دوبعدی را به آموزش فیزیک دهم اضافه کنید

خطوط عمودی و افقی متقاطع را رسم کنید تا یک‌ شکل «+» بزرگ ایجاد کنید. به دانش‌آموزان خود بگویید که این یک نمودار xy است. توضیح دهید که خط عمودی یا y حرکت روبه‌بالا و پایین است و محور x حرکت رو به عقب و جلو است. مفاهیم را با کمک این نمودار توضیح دهید.

کلام آخر در مورد آموزش فیزیک دهم

فیزیک دهم یکی از دروس مهم و اساسی در پایه دهم است. تسلط دانش‌آموزان در این درس باعث می‌شود که در سال‌های بعدی نیز پیشرفت قابل‌توجهی داشته باشند. در این مقاله شما را با برخی از مهم‌ترین نکات در آموزش فیزیک آشنا کردیم. با درنظرگرفتن این موارد، روند آموزش بسیار ساده خواهد بود. تجربیات خود را از کلاس درس فیزیک برای ما بنویسید.

کلمه کلیدی: آموزش فیزیک دهم

آموزش اول ابتدایی

آموزش اول ابتدایی

تمامی دروس اول ابتدایی

آموزش دوم ابتدایی

آموزش دوم ابتدایی

تمامی دروس دوم ابتدایی

آموزش سوم ابتدایی

آموزش سوم ابتدایی

تمامی دروس سوم ابتدایی

آموزش چهارم ابتدایی

آموزش چهارم ابتدایی

تمامی دروس چهارم ابتدایی

آموزش پنجم ابتدایی

آموزش پنجم ابتدایی

تمامی دروس پنجم ابتدایی

آموزش ششم ابتدایی

تمامی دروس ششم ابتدایی

آموزش پایه هفتم

آموزش پایه هفتم

تمامی دروس پایه هفتم

آموزش پایه هشتم

آموزش پایه هشتم

تمامی دروس پایه هشتم

آموزش پایه نهم

آموزش پایه نهم

تمامی دروس پایه نهم

آموزش پایه دهم

آموزش پایه دهم

تمامی دروس پایه دهم

آموزش پایه یازدهم

آموزش پایه یازدهم

تمامی دروس پایه یازدهم

آموزش پایه دوازدهم

آموزش پایه دوازدهم

تمامی دروس پایه دوازدهم

نظرات دانشجویان

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آموزش فیزیک دهم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *